Sosiaalinen media on kasvanut suureen suosioon nyky-yhteiskunnassa. Suurimmat ”somet” ovat Facebook, Twitter, Youtube ja LinkedIn. Niissä käyttäjät voivat jakaa kaiken haluamansa - ja enemmänkin. Kohutapahtumat leviävät siellä todella nopeasti. Kun joku julkaisee jotain, pian kaikki tietävät sen, oli tarina totta tai ei. Vain mehevät asiat jaetaan eteenpäin, ja tylsät tarinat jäävät ulos levityksen ketjusta.
Sosiaalisessa mediassa mielipiteitä syntyy kuin tehtaassa. Sosiaalinen media on kuin tehdas, josta puuttuu laadunvalvoja. Tämän takia siellä voi syntyä myös tekaistuja mielipiteitä, joita kukaan ei tue tosissaan, vaan hupimielessä. Internetissä ihmiset lähtevät helpommin mukaan tyhmiinkin juttuihin, usein nimettömästi, ilman että ajattelevat sen seurauksia. ”Some”-tehtaasta päättömät jutut pääsevät lähes suoraan maailmanlaajuiseen levitykseen.
Suuri sosiaalisen median aiheuttama tapahtumaketju oli niin sanottu Arabikevät. Tämä ketjureaktio sai alkunsa Tunisiasta loppuvuodesta 2010, kun kansa nousi kapinaan Zine el-Abidine Ben Alia vastaan ja pakotti hänet luopumaan vallasta. Sosiaalisen median avulla vallankumouksellisuus levisi nopeasti kaikkiin arabimaihin. Myös Egyptissä mielenosoittajat saivat syöstyä maan hallitsijan, Hosni Mubarakin, vallasta ja Libyassa syttyi sisällissota. Kaikissa medioissa seurattiin jännityksellä maan tilannetta, joka päättyi diktaattorin kuolemaan ja kansannousuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti